صلح و نقش معلمان

صلح و نقش معلمان
Post Date: اردیبهشت 14, 1403

صلح و نقش معلمان

صلح و نقش معلمان

معلمان مهم‌ترین افراد تاثیر گذار نظام آموزشی هستند . به تعبیر مایکل اَپل جامعه شناس امریکایی یک نظام آموزشی هرچه قدر هم که ایدئولوژیک باشد. در درون خود یک جریان مقاومت را دارد  و از طرفی
می توان یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی کیفیت نظام آموزشی معلمان  را فضای امن کلاس‌ها و فضا و محیط بدون اضطراب  مدرسه برای دانش آموزان دانست . در کشورهایی، در مدارسی، در کلاس‌هایی، با معلم‌هایی که دانش‌آموزان احساس امنیت بیشتری می‌کنند، کیفیت یادگیری بالاتری هم دارند.

صلح و نقش معلمان - صلح و نقش معلمان

 معلمان می‌توانند از الگوهای گفتگویی استفاده کنند، تشویق به مشارکت در کلاس کنند و خود این گفتگو، امکان گفتگو وحرف‌زدن دانش‌آموزان یکی از ابزارهای مهم در ارتقای دانش‌آموزان است. معلم‌ها می‌توانند از طریق بینش‌دادن به دانش‌آموزان، و حساس‌کردن آن‌ها نسبت به مسئلۀ برابری در عین احترام به تفاوت و تکثر، نسبت به محیط زیست، نسبت به همبستگی و مسائلی از این دست بسیار تأثیرگذار باشند. نباید این نقش‌ها و این ظرفیت‌ها را نادیده گرفت.

امروز معلمان سرزمین ما ایران ،پیام رسان حقیقت آفرینش و پرستش هستند .گفتمان دوسویه آغازگر پرسشگری پیوسته در تمامی فرآیند ها  در جهت تحقق یک جامعه مدنی  است . این شروع  فقط با کلیدواژه گفتگو به معنی واقعی خود می رسد و همگی باید همفکر شویم برای یک آفرینش تازه مثل گفتمانی برای همه  قدم برداریم. سازمان یونسکو روز جهانی معلم را به منظور کمک به ایجاد صلح، ریشه کن کردن فقر و رشد فرهنگی نامگذاری کرده و لازم است ضمن تکریم معلمان، نقش مهم آنها نیز برای دانش آموزان و خانواده‌ها تبیین شود تا ضمن احترام بیشتر به این انسان‌های والا خانواده‌ها نیز با آنان همکاری داشته و هم قدردانشان باشند.

 به طور کلی می توان گفت  این معلم ها هستند که آینده ساز واقعی کشور هستند. در واقع آنها دانش آموزان را تربیت می کنند و به او می آموزند. پس در درجه اول خود باید مسلح به علم روز باشند و شیوه های جدید آموزش و تدریس را بدانند. امروزه بسیاری از نخبگان و دانشجویان بااستعداد کشور را ترک می‌کنند. آنها در کشورهای دیگر به موفقیت‌های علمی بزرگی می‌رسند و خلاقیت‌هایشان در آنجا بروز می کند.

بحث صلح بسیار فراتر از آن است که انتظار داشته باشیم مثلاً یک درس یا بخشی از یک کتاب درسی به آن اختصاص یابد. چنین مقوله‌هایی بینشی هستند و باید در روابط درون نظام آموزشی درهم‌تنیده شود.  معلمان در این زمینه مهم‌ترین عامل هستند.در واقع آن چیزهایی است که به‌عنوان بنیان‌های صلح پایدار شناخته می‌شود. معلم به‌عنوان عامل اصلی و مدرسه و کلاس درس به‌عنوان واحد اصلیِ این تغییر بنیادین می‌توانند باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *