بنای تاریخی طاق بستان

بنای تاریخی طاق بستان
Post Date: اردیبهشت 13, 1403

بنای تاریخی طاق بستان

بنای تاریخی طاق بستان

طاق بستان واقع در شهر کرمانشاه یکی از با ارزش ترین مکان های تاریخی کشور است. این بنای باشکوه متعلق به دوران ساسانیان هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند. در این نوشته به عجایب و اهمیت بنای تاریخی طاق بستان خواهیم پرداخت.

 

 

بنای تاریخی طاق بستان - بنای تاریخی طاق بستان

تاریخ و معماری

طاق بستان مجموعه ای تاریخی است که قدمت آن به قرن سوم میلادی باز می گردد. این محوطه که در شمال غربی کرمانشاه و در دامنه کوهی به همین نام قرار دارد، نقش برجسته‌های سنگی قابل توجهی را به نمایش می‌گذارد که مراسم تاجگذاری شاه خسرو پرویز، اردشیر دوم و شاپور دوم را به تصویر می‌کشد. کتیبه های روی صخره ها نیز بخشی جذاب از این شاهکار تاریخی است.

این مجموعه متشکل از دو سازه اصلی یک طاق بزرگ و یک طاق کوچک است. طاق بزرگتر تاج گذاری شاه خسرو پرویز را نشان می دهد و مهم ترین اثر هنری طاق بستان به شمار می رود. سه مجسمه این طاق، فرهاد در سمت راست، آناهیتا در سمت چپ و خود شاه در مرکز است. فرهاد، چهره ای آشنا از اساطیر ایرانی، نشان دهنده ایزد آب و نمادی از باروری و فراوانی است.

 

شگفتی های طاق بزرگتر

طاق بزرگتر با تصاویر فرسوده مزین است. از آثار بجامانده بر روی صخره با منظور خدایان بالدار، صحنه های شکار و فیل ها آشنا میشوید. اعتقاد بر این است که این تصاویر نشان دهنده جشن ها و جشن های شاد هستند.

قسمت مرکزی طاق بزرگتر، صحنه تاجگذاری شاه خسرو پرویز است. نقش برجسته نقشی سوار بر اسب را به تصویر می کشد، هرچند مشخص نیست که این شخص یک جنگجو، خود خسرو پرویز یا یکی دیگر از پادشاهان پیروز ساسانی است. صرف نظر از این، نقش برجسته قدرت و قدرت سلطنت ایران را می رساند.

 

شگفتی های طاق کوچکتر

طاق کوچکتر طاق بستان با کتیبه ها و نقش برجسته که مراسم تاجگذاری شاپور دوم و شاپور سوم را به تصویر می کشد مزین است.خط کتیبه ها پهلوی، زبان پارسی باستان نوشته  است. تمامی هنرهای موجود در بنای تاریخی طاق بستان بیانگر عظمت و شکوه سلسله ساسانی است.

 

نگاهی اجمالی به قاجاریه

در کمال تعجب، طاق بستان مظهر نقش های برجسته ای از دوران قاجار است. این نقش برجسته مجسمه محمدعلی میرزا پسر فتحعلی شاه قاجار را به همراه کتیبه ای منظوم به تصویر می کشد. این کتیبه طاق بستان را با کوه تور مقایسه می‌کند و شباهتی بین این بنای تاریخی و داستان کتاب مقدس موسی ترسیم می‌کند.

 

زیبایی بنای تاریخی طاق بستان

طاق بستان نه تنها نقش برجسته های صخره ای باشکوه را به نمایش می گذارد، بلکه دارای مناظر و باغ های خیره کننده است. فضای سرسبز اطراف مجموعه به جذابیت آن می افزاید و فضایی آرام و منظره ایجاد می کند. بازدیدکنندگان می توانند از تماشای زنان در حال نواختن آلات موسیقی لذت ببرند و زیبایی دیگری به طاق بستان بیافزایند.

حفظ میراث

طاق بستان در طول تاریخ با چالش‌های مختلفی از جمله غارت کف‌های تزئین شده با جواهرات آن در زمان حمله اعراب روبرو بوده است. با این حال تلاش هایی برای حفظ و حراست از این گوهر فرهنگی صورت گرفته است. طاق بستان گواهی بر میراث غنی ایران و استعداد هنری تمدن ساسانی است.

 

نحوه بازدید از بنای تاریخی طاق بستان

برای بازدید از طاق بستان می توانید به کرمانشاه ایران سفر کنید و در اوقات فراغت خود به گشت و گذار در این مکان بپردازید. این مجموعه به راحتی قابل دسترسی است و تجربه ای مسحورکننده را برای علاقه مندان به تاریخ و دوستداران فرهنگ به طور یکسان ارائه می دهد.

 

نتیجه گیری؛ بنای تاریخی طاق بستان

طاق بستان گواهی بر عظمت و شکوه هنری سلسله ساسانی است. نقش برجسته‌های صخره‌ای پیچیده، طاق‌های باشکوه و محیط سرسبز آن را به مقصدی ضروری برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال کشف تاریخ غنی و میراث فرهنگی ایران هستند. غرق در شگفتی های طاق بستان شوید و شاهد زنده شدن میراث امپراتوری ساسانیان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *