بلوچ ها همواره خود را ایرانی می دانند

Post Date: آذر 23, 1398

بلوچ ها همواره خود را ایرانی می دانند

حسین ریگی – فیلمساز

قوم بلوچ را می توان یکی از قدیمی ترین اقوام ایرانی برشمرد که در ایران زندگی کرده و همواره خود را به این سرزمین پایبند و وفادار دانسته اند. یادداشت زیر از حسین ریگی فیلمساز و فعال بلوچ در مورد نقش قوم بلوچ در قوام و رشد هویت ایرانی است:

تنوع قومیتی که در ایران وجود دارد می تواند به عنوان یک عنصر قدرتمند در کشور خود را نشان دهد. به طور کلی امروزه می توان گفت که در دورانی به سر می بریم که بیش از همه بر گفت و گو بین اقوام و مردم گوناگون تاکید می شود. در واقع عصری که در آن به سر می بریم، عصر گفت و گو است و همه انسان ها  وسیله گفت و گو  به هم نزدیک می شوند. می توان گفت که همه نظر ها و اختلاف نظر هایی که به فرهنگ ارتباط دارد با گفت و گو به یکدیگر نزدیک می شود. فکر می کنم در این دوران و زمانه ای که در ان در حال زندگی هستیم، این اتفاق با توجه به این تنوع قومیتی در ایران وجود دارد رخ  خواهد  داد،

نتیجه این گفت و گو میان اقوام، ایجاد فضایی متنوع برای آشنایی با اقوام و افرادی است که ممکن است با آنها در مورد مسائل گوناگون اختلاف نظر داشته باشیم و وجود این گفتمان باعث به وجود آمدن این نزدیکی می شود. البته باید به این نکته توجه داشت، که اگر این گفت و گو به وجود نیاید و اقوام ایرانی نتوانند در فضایی مناسب گفتان صحیح با یکدیگر داشته باشند، ممکن است حس ناسیونالیستی اشتباه و تعصبات قومی فضایی برای مطرح شدن بین اقوام پیدا کنند و در هر یک از این اقوام ایرانی این تفکر به وجود بیاید که آن قوم از سایر اقوام ایرانی برتر است و این موضوع زمینه ساز اختلافات جدی در کشور خواهد شد. در اینجا است که اگر زیر چتر یک ایران واحد باشیم این گفت و گو بین اقوام و این تنوع می تواند وحدت را بین اقوام ایرانی به وجود بیاورد و در نهایت تحول اجتماعی بزرگی را برای مردم به همراه داشته باشد.

با گفت و گو می توان وحدت ملی را به وجود آورد و تنها با گفت و گو می توان این وجود را به وجود اورد. برای نیل به این هدف، حکومت ها و دولت ها باید نگاه و رفتاری پدرانه نسبت به اقوام داشته باشد، اقوام را در کنار هم ببیند ، با یک چشم به این اقوام نگاه کند و به طور کلی شرایط و امکانات کشور را بین اقوام به تناسب و مساوات تقسیم کنند تا در این شرایط راه رسیدن به وحدت ملی به وجود بیاید. این وحدت و نگاه دو طرفه است و از سوی دولت و ملت به وجود می آید. در واقع و به عبارت ساده تر هر دو طرف باید در این راه گام بردارند.

در مورد قوم بلوچ و پایبندی انها به ایران باید گفت که بلوچ ها همواره خود را ایرانی می دانسته اند. در این زمینه دو نگاه داریم. عده از پژوهشگران بلوچ ها را آریایی دانسته و برخی دیگر بلوچ ها را ساکنان قدیمی ایران می دانسته اند.به هر ترتیب بلوچ ها خود را همواره ایرانی دانسته و این را در طول تاریخ به طرُق مختلف ثابت کرده اند .بلوچ ها در طول دوران حضور خود در ایران، از این سرزمین دفاع ، جلوی ظلم ایستاده و اجازه ورود دشمن را به ایران نداده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *